21-eeuwse vaardigheden

De wereld om ons heen verandert in hoog tempo. Robots en computers nemen een deel van ons werk over, we communiceren met elkaar via sociale media, we bedienen onze verwarming thuis op afstand met onze smartphone en we lopen rond in de Middeleeuwen via Virtual Reality. En dit zijn maar een paar voorbeelden van de ontwikkelingen die plaatsvinden. technologische en andere maatschappelijke ontwikkelingen nemen een enorme vlucht en hebben invloed op het toekomstige leven van onze kinderen. Zij zullen daarom over nieuwe kennis en vaardigheden moeten beschikken, zoals digitale vaardigheden, informatievaardigheden, samenwerken, goed burgerschap, en probleemoplossend, creatief en kritisch denken. 

Wij besteden hier in ons onderwijs veel aandacht aan, bijvoorbeeld door kinderen te laten programmeren, hen veel te laten samenwerken en hen zelf op zoek te laten gaan naar oplossingen voor vraagstukken. 

Digitale geletterdheid 

Op de basisschool besteden we aandacht aan het aanleren van basisvaardigheden. Kinderen hebben deze vaardigheden nodig om zich te kunnen ontwikkelen en te kunnen functioneren in de samenleving. De overheid stelt binnen het basisonderwijs vier basisvaardigheden centraal: taal/lezen, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid. 

De kerndoelen (de thema’s die kinderen in ieder geval moeten leren in het onderwijs) binnen deze digitale geletterdheid zijn de afgelopen jaren aangepast. Omdat deze kerndoelen de basis vormen voor de digitale vaardigheden die uw kind in de 21e eeuw nodig heeft, zijn wij hier als team het afgelopen jaar actief mee aan de slag gegaan. De kerndoelen zijn onderverdeeld in drie domeinen:

  1. Praktische kennis & vaardigheden: Dit omvat het leren omgaan met digitale apparaten en software, het zoeken en verwerken van informatie, en het veilig en verantwoordelijk gebruiken van digitale technologie. 
  2. Ontwerpen en maken: Hierbij leren de kinderen hoe ze digitale middelen creatief kunnen inzetten om eigen producten te ontwerpen en te maken, zoals presentaties, video's of eenvoudige programma's.
  3. Wisselwerking tussen digitale technologie, digitale media, de mens en de samenleving: Dit domein richt zich op het begrijpen van de invloed van digitale technologie op onszelf en de wereld om ons heen, inclusief thema's als privacy, online gedrag en de rol van media.

Als team zijn we momenteel hard aan het werk om deze kerndoelen te vertalen naar concrete lesplannen en activiteiten die passen binnen onze visie op goed onderwijs. In plaats van losse lessen, zullen de digitale vaardigheden geïntegreerd worden in de lessen en op een natuurlijke wijze aan bod komen binnen de verschillende thema's die we behandelen. Voorbeelden hiervan zijn; het zoeken naar betrouwbare antwoorden op onderzoeks/themavragen via bijvoorbeeld Google en het verwerken van de thematische kennis in een digitaal eindproduct, zoals een presentatie.