Joannesschool

Unit 5/6: anders geschiedenis leren

Unit 5/6 heeft de afgelopen weken op een andere manier gewerkt tijdens de geschiedenislessen. Het onderwerp "Leven als een ridder" is door de leerlingen zelfstandig op verschillende manieren in groepjes uitgewerkt. De leerlingen konden kiezen uit verschillende werkvormen. Ter afsluiting hielden de groepjes een presentatie voor de hele groep om te laten zien wat ze gedaan en geleerd hadden.

De kinderen maakten een Powerpoint presentatie met een Youtube filmpje, een muurkrant en een puzzel. Ook is er een Kahoot quiz gemaakt waar alle leerlingen aan mee konden doen op hun Chromebook. Er was zelfs een groepje bij die een ganzenbordspel had gemaakt.

Met veel enthousiasme is er op deze manier aan dit onderwerp over ridders gewerkt. 

Lekker buiten rekenen

Ook rekenen gebeurt regelmatig op een andere manier, bijvoorbeeld door het doen van allerlei spelletjes op het schoolplein, waarbij de kinderen flink moeten bewegen. Uit onderzoek is gebleken dat bewegen tijdens het leren een positief effect heeft. Zo hadden ze vorige week een rekenles over geld. De kinderen kregen in groepjes een bedrag op en moesten daarbij de juiste hoeveelheid geld zoeken, waarbij het geld verspreid lag over het schoolplein. Heerlijk rennen en goed samenwerken!